fredag 25 januari 2013

Det där med att hitta böcker som inte finns på hyllan

En journalist frågade mig häromdagen hur jag ser på konkurrensen från nätet, från Rusta och alla andra som säljer böcker. Då svarade jag att som fysisk bokhandel har vi svårt att möta de priser som t ex ICA Maxi tar för bästsäljare, som är lägre än våra inköpspriser. Man använder storsäljare som lockvaror för att kunder ska komma och samtidigt köpa matvaror. Vi har också svårt att möta näthandelns priser eftersom dessa aktörer har mycket lägre kostnader. 

Varför ska vi då ha en fysisk bokhandel överhuvudtaget? Jag följde för ett tag sedan en blogg där en 23-årig socionomstudent skrev bl a följande "Efter att ha gått omkring på stan och kikat i olika bokhandlar började jag fundera över något: behövs verkligen bokhandlarna? Vilket syfte har de? Köper man verkligen böcker där? Jag kom på mig själv med att strosa omkring bland hyllorna och kolla efter böcker som verkar bra, men utan att ha en enda tanke på att köpa dem. Jag kollar i bokhandeln och köper på nätet." Inlägget gav upphov till en enorm aktivitet med hundratals svar. Intressant var dock att se att huvuddelen ställde upp till försvar för den fysiska bokhandeln.

Min uppfattning är att den fysiska bokhandeln kommer att ha det tufft, men kommer att överleva om vi tar till vara på de fördelar vi kan erbjuda kunder i form av ett personligt tilltal, service med kvalitet, utmärkt sortiment, trevlig kulturell miljö, aktiviteter och events av olika former - som inte övriga aktörer kan erbjuda.

Nätbutikerna är visserligen bra lågpriskanaler, men i ärlighetens namn är det ju en i högsta grad automatiserad service som de tillhandahåller. Det innebär att en del genvägar tas. Som exempel listas inte samtliga tillgängliga böcker och det beror på att en del utgivare inte kan eller vill inordna sig i det logistiksystem som nätbutikerna kräver. Ett annat exempel är att böcker listas som ”utgångna” eller ”tillfälligt slut”, trots att de finns tillgängliga, beroende på att nätbutikerna bara söker titlar i ett begränsat antal databaser. 

Vi kan med 30 års erfarenhet och förlagskontakter över hela världen när det gäller svensk och utländsk skön- och facklitteratur hjälpa till med både en personlig och snabb service. 

Vi kan lösa dina problem med till exempel
  • Svårfunna och udda böcker 
  • Antikvariska och/eller begagnade böcker 
  • Böcker som listas som slutsålda/tillfälligt slut 
  • Avhandlingar, rapporter och andra ”grå” publikationer
Vi hittar våra leverantörer över hela världen. Det kan vara udda böcker från små amerikanska förlag som inte tar kort och inte heller skickar utanför USA. Det kan vara akademiska avhandlingar från något universitet i Sydamerika eller rapporter från industriföretag i Storbrittannien. Det är ganska sällan vi misslyckas med att leta fram de titlar som du som kund vill ha. 

Lennart Bergström
Bokhandlarn

Inga kommentarer: