onsdag 14 augusti 2013

Katarina Bivald / Läsarna i Broken Wheel rekommenderar

Nu har jag, Bokias ”Kulturtant”, läst en bok som jag verkligen kan identifiera mig med. Boken är skriven av Katarina Bivald och heter Läsarna i Broken Wheel rekommenderar.

Boken utspelar sig i böckernas värld och handlar om 28-årige Sara från Haninge i Sverige som har brevväxlat med 65-åriga Amy från Broken Wheel i Iowa. Båda brinner för böcker och läsning och Amy bjuder in Sara att hälsa på. Sara som har arbetat i en Bokhandel som lagts ner och hon bestämmer sig för att resa till Amy. När hon kommer fram är Amy död.

Sara står helt plötsligt ensam i en liten stad mitt ute i ingenstans. Amy har i sina brev skrivit om en del av människorna i staden och de tar nu hand om henne, ser henne som den förvirrade turisten. Sara får för första gången i sitt liv verkliga vänner, hon beslutar sig för att öppna en bokhandel med alla böcker som finns i Amys hus, detta gör hon med hjälp av sina nya vänner.

Innevånarna i den lilla staden läser inte böcker och Sara beslutar sig för att ändra på detta. Hon vet att det finns en bok för alla människor, det gäller bara att hitta den rätta. Problemet är att hennes visum börjar gå ut. Då får hennes nya vänner en alldeles galen och underbar idé…

En riktigt feel-good bok, jag identifierar mig med Sara som sitter, står eller ligger, med näsan i en bok hela tiden, när en är avslutad kastar hon sig genast in i nästa läsupplevelse. Är böcker viktigare än människor undrar Sara över i boken och jag fick ta mig en lång funderare på detta, hur tycker jag?

Boken utkommer 21 augusti , läs den alla ni som älskar böcker som jag gör, den ingår också i Bokiabiblioteket ”Låna & Läs”  2013-2014.


Monica/ Bokias kulturtant

( Läs mera / beställning: www.bokiasundsvall.se )

Inga kommentarer: