fredag 16 maj 2014

Christina Courtenay: Tigerporten

Det är 1732 i Göteborg, och den viljestarka Jess von Sandt vet bara alltför väl att det är männens värld. Hon är övertygad om att hennes styvfar försöker lura henne på farsarvet. Hon är fast besluten att avslöja honom - kosta vad det vill - men så länge hon är ogift har hon ingen chans.

Hjälpen kommer i form av den stilige skotten Killian Kinross, som själv gjorts arvlös av sin farfar. Jess blir både attraherad och rasande på honom, men i ett försök att återta sin förmögenhet, föreslår hon Killian ett skenäktenskap. De gifter sig och planerar att avslöja styvfadern, då Killian får sitt livs chans. Han erbjuds följa med Svenska Ostindiska Kompaniets jungfruresa till Kina och han känner att inget får stå i hans väg inte ens hans unga hustru.

Han ger sig iväg på den våghalsiga resan till Fjärran Östern, och tror att han lämnat sina känslor bakom sig. Men han gör inte resan ensam och den blir inte alls som han tänkt sig.

Om författaren:

Christina Courtenay bor i Herefordshire i England, är gift och har två barn. Christina är född i England men har svensk mamma och växte upp i Sverige. I tonåren flyttade hon och hennes familj till Japan. Omställningen från en liten stad i Sverige till det brusande Tokyo var först en chock och det tog ett tag för Christina att anpassa sig. Men hon lärde sig älska Japan och påverkades enormt av kulturen. När hon började skriva var det givet att bokens handling måste vara förlagd någonstans i Fjärran Östern. Sveriges första insats i den lukrativa handeln med Kina, blev den självklara kopplingen.

Tigerporten är Christinas första roman och kom ut i England 2010. Handlingen är fiktiv, men berättelsen om Svenska Ostindiska Kompaniet, den första seglatsen till Kina och striden med holländarna i Sundasundet är fakta.

Christina har skrivit ytterligare fem romaner och har belönats med flera utmärkelser. Samtliga romaner har sålts i stora upplagor. Hon har ett stort intresse för historia och är medlem i The Historical Novel Society, en förening som helt vänder sig till författare och läsare av historiska romaner. Hon är också medlem i The Romantic Novelists Association.