torsdag 1 december 2016

Fredrik Westin, Sjörapport från inlandet





Intervju med Fredrik Westin:

Hur kom boken till? Var det en färdig idé eller växte den fram under skrivprocessen?
Det här är min andra diktsamling, den första, ”100 haiku – våta tårars eld”, kom ut för två år sedan och var ju i sin form väldigt bunden, den här gången så blev det en friare hantering vilket både gjorde det lättare och svårare. Precis som förra gången så var det inte just den här boken som jag hade tänkt mig att skriva utan något helt annat men de här dikterna knackade först på lite försiktigt för att sedan börja bulta rätt våldsamt och då var det bara till att skriva. Det blev i titeln en slags hyllning till den märkliga företeelsen från min barndom i Jämtlands inland där min farfar Erik varje dag skulle lyssna till sjörapporten trots att han alltid befann sig tio mil från kusten och havet. Det var en nästan sakral stund i köket med den gamla köksklockan som substitut för kyrkklockor och tunnbröd istället för oblat. Nu var ju varken han eller jag religiös men det är nog det närmaste en religiös upplevelse som jag kommer att komma.

Vad får dig att vilja skriva? Vad inspirerar dig? 

Orden och associationer, att försöka fånga en känsla.

Hur reagerade din omgivning på ditt författarskap?
Jag har inte fått några speciella reaktioner eftersom de flesta numera vet att jag skriver i alla former.

Skriver du på något nytt nu?
Ja, jag håller på med diktsamling nummer tre och fyra som jag har satt ramarna för, i alla fall i mina egna tankar, de kommer att skilja sig lite ytterligare från de två första men på vilket sätt vill jag inte säga nu eftersom jag måste få laborera med tankarna och formatet lite först. Diktsamling nummer tre har en tydlig linje som jag tänker försöka följa och diktsamling nummer fyra har en om möjligt ännu tydligare linje som också innebär en rent geografisk förflyttning under själva skrivandet så det är lite logistik och planering innan de finns mer än i tankarna. Sedan skriver jag ju som vanligt mycket texter till band och artister vilket jag har gjort i snart tio år.

Har du tips eller råd till andra som vill skriva en bok?
Gör det bara, fundera inte så mycket, vad är det värsta som kan hända?

Varför ska man läsa din bok?
Kanske för att få se om det går att få en känsla via en text, jag hoppas ju förstås att det ska gå men det är ju upp till var och en som läser.

Vad gör du när du inte skriver?
Skriver i tanken, antecknar ord och fraser som kan komma till användning till en dikt, en låt eller till någon mer skönlitterär bok som också finns i min planering.

Inga kommentarer: