måndag 20 maj 2019

Gabriella Ullberg Westin: Förrädaren

Ett mord på en rastplats utanför Hudiksvall blir upptakten till Johan Rokkas svåraste och mest personliga utredning hittills.

Viktor Berger har bara ett år kvar till frigivning från Hall. Ett nytt liv tillsammans med flickvännen Mira finns äntligen inom räckhåll. Men tillvaron rasar när han blir utsatt för utpressning, och Mira, som inte vet något om den, kan bara handfallen se på när han sätter hela deras framtid på spel.

Kriminalinspektör Johan Rokka förstår snart att mordet på rastplatsen har kopplingar till Stockholms undre värld, den värld han en gång lämnade. Rokka kallas till huvudstaden för att bistå polisen i utredningen, och det blir hans tuffaste och mest personliga fall hittills. För den här mördaren glömmer aldrig en oförrätt, och tar till alla medel för att röja sina fiender ur vägen.

Monica Gullman har läst Förrädaren
Förrädaren är den 5:e fristående boken i hennes hyllade serie om kriminalinspektör Johan Rokka och morden i Hudiksvall.

En man hittas skjuten till döds i en bil på en rastplats utanför Hudiksvall. Kriminalinspektör Johan Rokka ska utreda mordet. Han konstaterar ganska snabbt att det finns en koppling till Stockholms undre värld. Rokka blir utlånad till polisen i Stockholm för att bistå utredningen. Där kommer han genast på kant med utredningsledaren.

Viktor Berger sitter på Hall, han har ett år kvar till muck, han har skött sig, skaffat en utbildning, tränat, hållit sig undan bråk och konspirationer. Nu ser han framemot ett liv ute i samhället med sin flickvän Mira som troget väntat. Då får han ett insmugglat meddelande att han ska fritas, han vill inte, har ju så kort tid kvar till frigivning. Men när man hotar att ta Mira ger han upp och förbereder sig på att följa de instruktioner man ger honom. Rokkas dilemma nu är att han har växt upp med Viktor Berger, han mörkar att han vet vem han är men utredningsledaren genomskådar honom ganska omgående. Han blir sparkad från utredningen med omedelbar verkan.

Boken är spännande, tempot är högt, trodde jag skulle sakna Hudiksvallsmiljön men det är helt OK med Stockholmsmiljön också. Viktigt för mig att jag gillar karaktärerna i böckerna jag läser. Det är ju inga som helst problem med Johan Rokka. Honom är jag smått förälskad i, hans styrka och temperament. Det driv han har när han löser sina brott, det tilltalar mig verkligen. Jag tycker att Gabriellas böcker blir bättre för varje ny bok hon skriver, bara det är en prestation. Hoppas det kommer fler i serien. Det ska jag fråga henne om när hon kommer till vår bokhandel på Nationaldagen.

Den får 4/5 i betyg

Slaktaren är Gabriella Ullberg Westins fjärde bok om Johan Rokka och hans kollegor på polisstationen i Hudiksvall,

Det är i början av oktober och älgjakten i Hudiksvallstrakten är i full gång. En tidig morgon gör slaktaren Hans Larsson en makaber upptäckt när han hittar en människokropp upphängd i krokar i slakteriets tak. Johan Rokka och hans kollegor på Hudiksvallspolisen får ärendet på sitt bord. Det råder inga tvivel om att offret blivit utsatt för tortyr, och snart visar det sig att detta bara är ett i raden av bestialiska mord. Polisen söker efter sanningen bakom brotten och den visar sig grymmare än de någonsin kunnat föreställa sig. Slaktaren är en historia om girighet och hämnd, med snabbt tempo och flera parallella handlingar som flätas ihop.

Fixaren är hennes tredje bok om Johan Rokka och hans kollegor på polisstationen i Hudiksvall. I Fixaren är temat social engineering - att gärningsmannen genom sin sociala förmåga manipulerar andra att lämna ut känslig information eller begå brott.
En kylig kväll i mars skjuts en 25-årig man ihjäl efter ett biobesök. Kriminalinspektör Johan Rokka leder förundersökningen och snart riktas intresset mot en vän till offret, som var i närheten när mordet begicks.

Vd-assistenten Amanda Bruse kämpar med att komma tillbaka efter en lång sjukskrivning. Företaget hon arbetar på står inför lanseringen av en produkt värd miljardbelopp och när en av företagets nyckelpersoner spårlöst försvinner skakas tillvaron om rejält.

Polisen har nu både ett mord och ett försvinnande att hantera. Och när Rokka mitt i allt råkar ut för en personlig tragedi står plötsligt hela hans framtid på spel.

Springpojken är andra boken i serien Morden i Hudiksvall.

Dagen efter studenten hittas artonåriga Tindra Edvinsson knivskuren till döds på utsiktsplatsen Köpmanberget. Mordet påminner om ett fall för tjugo år sedan då en ung kvinna försvann spårlöst från sin studentfest. Kriminalinspektör Johan Rokka kopplas in på mordet. Men det väcker plågsamma minnen till liv den försvunna kvinnan var hans ungdomskärlek Fanny och parallellt med utredningen börjar han nysta i det gamla fallet. Snart kommer Rokka i kontakt med den grovt kriminella världen och plötsligt står han återigen öga mot öga med en person han helst av allt velat glömma. Hur långt ska han behöva gå för att lämna sitt tidigare liv bakom sig för gott?

Ensamfjäril är Gabriellas debutroman.

Det är julafton och ett våldsamt snöoväder lamslår Hudiksvall. På eftermiddagen får polisen ett larm om att Henna Pedersen, gift med Sveriges bästa fotbollsspelare, har hittats mördad i hemmet. Den hemvändande polisen Johan Rokka får brottsutredningen på sitt bord. När ytterligare ett kallblodigt mord sker anar han att hans jobb och förflutna obönhörligen kommer att flätas samman. Ju mer han nystar i det som hänt, desto säkrare blir han på att fotbollsspelaren döljer något och aldrig egentligen kände sin fru.

Gabriella Ullberg Westin är född 1973 och uppvuxen i Hudiksvall. Tidigare bodde hon i Italien där hon arbetade som fotomodell. Idag lever hon i Stockholm med sin familj och är verksam inom kommunikation. På fritiden löptränar hon och har sprungit flera långdistanslopp.