måndag 16 maj 2016

Håkan Vargas, Björnarnas berg

Håkan Vargas ger ut björnbok

I 25 år har Håkan Vargas spanat efter björn i Hälsinglands skogar. Först som amatörfotograf och sedan som en av Sveriges mest anlitade arrangörer av björnskådning. Nu har hans digra samling av dagboksanteckningar, anekdoter och inte minst tusentals björnbilder blivit en praktfull fotobok med titeln Björnarnas berg.
Efter 25 år har Håkan Vargas summerat sina många björnmöten i ett eget praktverk om Sveriges största rovdjur. / Foto: Håkan VargasHåkan Vargas, Sveriges mesta björnguide, har som vana att följa med gästerna ut i gömslet i Hälsingeskogen. Då får han själv vara med och spana i skymning och i gryning och kan dessutom dela med sig av sina unika kunskaper i form av försiktiga viskningar. Håkans starka fascination för vårt största rovdjur - brunbjörnen började redan tidigt på 90-talet. Då satt han själv helt ensam ute skogen och väntade i dagar på den perfekta drömbilen av en stor björnhane majestätiskt uppe på ett berg - därav bokens titel Björnarnas berg.

Håkan Vargas med björnbokSedan tio år tillbaka driver han professionell björnskådningsturism med besökare från hela världen. En verksamhet som har skildrats i mängder av artiklar i svensk och internationell press och celebra besök av bland annat det brittiska TV-bolaget BBC. Snart har det blivit bortåt tusen nätter i björnskogen och merparten av dessa har också resulterar i nya bilder på en eller flera björnar. Nu har Håkan Vargas summerat alla sina möten och tusentals björnbilder i ett eget praktverk om den svenska björnen. Boken är en blandning av korta berättelser, anekdoter och dagboksanteckningar i kronologisk ordning tillsammans med närmare hundra omsorgsfulla bildporträtt av ett vilt djur i full frihet.
Ett par timmars tågresa norr om Stockholm ligger Hälsingland med flera professionella björnskådningsföretag. / Foto: Håkan Vargas
Hälsingland är Sveriges bästa resmål för den som vill spana in och ta egna bilder på vilda björnar i full frihet.

Vid sidan av Vargas Vildmarkslodge erbjuder även Norrigården Vildmark i norra Hälsingland björnskådning från gömsle. Ett tredje ekoturismmärkt alternativ är att träffa björnforskaren Andrea Friebe, som tillsammans med Gunther Schmidt driver företaget Björn & Vildmark norr om Orsa i Dalarna.

"Egentligen borde björnen kallas "skogens konung"! Vedertaget har älgen helt "tjing" på det namnet. Inte helt oförtjänt - det är klart."

Med de raderna börjar boken om björnarna på berget. Författaren/fotografen Håkan Vargas har hittat björnarnas berg - därav bokens titel.

Vi får i boken följa med hur allt började och hur det idag utvecklat sig till en verksamhet där vem som helst kan följa med och ta del av björnarnas vardagsliv. Boken innehåller situationer och händelser som man som skogsvandrare normalt inte upplever, och som ger läsaren insikt om björnens intelligens och personlighet. Kanske boken kan ge kunskap om björnens ”farlighet” – som helst äter sina blåbär för sig själv, och som låter oss människor dela dess skog om vi uppför oss förståndigt. Bilderna i början av boken tillkom när det satt film i kameran och ger berättelsen tidsperspektiv med allt vad det innebar att bara ha 36 rutor per film att tillgå. I slutet av boken finns en Bilderbok där en del av de bilder finns som författaren/fotografen ville få på Björnarnas berg i Finnskogsriket , Hälsingland

Läs en artikel i Arbetarbladet om författaren, klicka här.