måndag 2 maj 2016

Monica har läst några av vårens böcker




Våren och sommarens bokutgivning är spännande. Som storläsare förundras jag över hur Förlagen ständigt kan toppa sin utgivning När våren ser så bra ut undrar jag hur höstutgivningen kommer att se ut, förhoppningsvis blir jag inte besviken.









Här kommer tips på tre av böcker jag läst.

Utmarker, Arne Dahl

Arne Dahls böcker har översatts till 30 språk och sålt i närmare 3 miljoner exemplar. Hans senaste bok, Utmarker, är den första delen i en ny serie.

Boken börjar med att en 15-årig flicka är försvunnen. Kriminalkommissarie Sam Berger fruktar att han har med en seriemördare att göra. Hans chef tycker att han överdriver, det finns inte ens en kropp? Men när små kugghjul till klockor börjar dyka upp vet han att han har rätt: Fler 15-åriga flickor visar sig ha försvunnit de senaste två åren.

När (Nathalie Freden) i förhörsrummet säger till Sam, "du vet exakt vad som hände" påminns han om sin uppväxt, något han förträngt. Handlar allt om hämnd och hur utstuderad är den?
Sam vet nu vem kidnapparen (mördaren) är, han beger sig tillsammas med Nathalie tillbaka till Utmarkerna där allt egentligen började. Från att varit den som jagar blir han den jagade!

En historia så intelligent och snillrikt skriven att man häpnar, Arne Dahl är en lysande författare och boken blir garanterat nominerad till Deckarakademiens pris 2016.

Jag ger boken 5/5 och ser fram emot del två i serien om Sam Berger.

Hustrun, Meg Wolltzer
Hon och han sitter på ett flygplan från USA till Helsingfors. Han, en känd författare av skönlitteratur har blivit tilldelad Finlands stora litteraturpris. Hon sitter där i planet och bestämmer sig för att nu får det vara slut, hon vill skiljas. Han är 71 och hon är 64 år. De träffades när hon var 19, han var hennes lärare på Universitetet när hon studerade litteratur. Han var gift och nybliven pappa, de inledde ett förhållande.

Han började skriva och romanen, Valnöten blev väl mottagen, fler böcker följde, han blev en framgångsrik författare. Hon är bara "hustrun" som finns där, tröstar och tar hand om honom när hans "ego" är lågt. Tröstar med sin kropp och lugnande stämma. Hon överser med hans ständiga otrohet, överser med att han inte ger sig tid med de tre barnen de har. Han är fullt upptagen med sig själv och sina likasinnade författarvänner och deras drickande.

Som läsare känner jag en irritation som blir större och större. Jag tänker, bryt dig loss, skapa dig ett eget liv, lämna denna egocentriske karl. Men åren går. Så kommer jag till de sista sidorna i boken och allt vänds upp och ned.

En bok så lysande skriven. Det är sällan jag blir så engagerad i karaktärerna i en bok. Den får 4+/5 i betyg

Familjen jag hade, Bill Clegg
.
Bill Clegg är en av USA:s främsta litterära agenter, han har tidigare givit ut två självbiografiska böcker där han skrivit om sitt crackberoende. Så skriver han en bok som drabbar en totalt......den går rätt in i hjärtat.......så bra skrivet.....en så stark och sorglig historia men som också ger hopp att trots allt som kan drabba en människa finns det alltid ett hopp och att livet ändå går vidare på något sätt.

Jag är helt lyrisk över denna roman den får 5/5 i betyg.
Vad handlar den om då? June Reids hus börjar brinna natten innan hennes dotter ska gifta sig. Dottern och hennes pojkvän, Junes ex-man och hennes pojkvän dör i lågorna, June är den enda överlevande. Så får man i varje nytt kapitel följa en rad personer, sakta börjar man som läsare få en bild om varför allt blev som den blev och vad som egentligen hände den där natten när huset brann ner.

När jag läst ut boken är min första tanke - varför läste jag den så fort? Det är sällan jag läser om en bok men denna kan kanske bli en sådan.

Monica
Vängåvans kulturtant





g Woltzer

Inga kommentarer: