måndag 22 augusti 2016

Katarina Vikström, Ömtåligt gods


”Slå mig inte, ber han och skyler ansiktet med handen. Jag kommer av mig helt. Inte hade jag tänkt slå. Jag ville bara hinna i fatt honom och fråga varför han brukar uppehålla sig i vårt uthus. I smyg. Och varför han klättrar omkring på taken.”


Katarina Vikström föddes 1962 och växte upp i en liten norrbottensby utanför Luleå. Hon hade jobbat inom psykiatrin, som badmästare och som träningsinstruktör innan skrivintresset ledde fram till journalistutbildningen. Sedan början av 2000-talet arbetar hon som journalist och krönikör på Sundsvalls Tidning, där merparten av texterna i Ömtåligt gods har varit publicerade.

Krönikorna är ofta personliga och vardagsnära betraktelser som handlar om hur livet kan te sig med små och stora barn, barnbarn och åldrande föräldrar, varav den ena har drabbats av en Alzheimers sjukdom. I brev och läsarmejl brukar texterna beskrivas som tankeväckande, underhållande och djupt mänskliga.

Inga kommentarer: