måndag 22 augusti 2016

Kristina Sandberg, I köket hos Maj

Kristina Sandbergs succéromaner om hemmafrun Maj utspelar sig till stor del i köket. Nu får Maj sin egen kokbok, med maten hon lagar i romanerna. Här har Kristina Sandberg och Lotta Kühlhorn samlat ett 100-tal klassiska recept hämtade ur Majs bokhylla: Husmoderns köksalmanack från 1933 har hon med sig in i äktenskapet. Prinsessornas kokbok blir en viktig husmorsbibel, men ibland kan Kooperativa förbundets behändiga receptsamling vara nog så praktisk. Här finns husmanskosten, småkakorna och den flotta kalasmaten.

När Maj gifter sig med fabrikör Tomas Berglund får hon en ny roll att spela. Som maka, mor och hemmafru har hon aldrig en ledig stund. Hönset ska tas ur, köttet långkokas och kakdegar ständigt sättas. Ingen som har läst böckerna kan glömma scenen där Maj tar sig an den skräckinjagande gäddan. Maj uttrycker sig själv genom maten - med toscapäronen som nygift klassresenär, genom 40-talets dyrtider, till den nya tidens halvfabrikat och kryddstarka grytor. Recepten har försetts med kommentarer för att enklare kunna lagas idag. Här finns också rikligt med favoritcitat ur romanerna och stämningsfulla arkivbilder. I nyskrivna texter sätter Kristina Sandberg in Maj och hennes mat i den tidsanda som råder. Fram träder en större bild av Maj i hennes trånga men välplanerade folkhemskök.
Kristina Sandberg

Läsarna av romanerna Att föda ett barn, Sörja för de sina och Liv till varje pris har redan tagit Maj till sina hjärtan. I den här kokboken får vi följa henne på en resa genom flera decenniers svensk kokkonst. Ett stycke mat- och kulturhistoria som säger mycket om vad det kunde innebära att vara kvinna och husmor förr.