fredag 21 oktober 2016

David Dalton, Det är inte mig ni söker: Jakten på Bob Dylan

Det är inte mig ni söker: Jakten på Bob Dylan
David Dalton

Denna biografi är mer aktuell än någonsin, då många journalister världen över just nu försöker få tag i Dylan. Spekulationerna hopar sig om varför han är så otillgänglig. Men det här är inget nytt fenomen. Författaren och journalisten David Dalton, som själv fått många utmärkelser och skrivit biografier över bland andra James Dean, Janis Joplin och Andy Warhol, har sina svar på Dylan-gåtan. Jag vill rekommendera hans faktaspäckade och bildillustrerade bok. Den är spännande och vittnar om djupa kunskaper om vår senaste litteraturpristagare. Biografin innehåller även delar av Dylans poesi och följer en kronologisk ordning.

Låt mig hoppa rakt in i boken, till dess kärna. En kvinnlig journalist skriver en avslöjande artikel i tidskriften Newsweek 1963. Bob Dylan har länge spridit lögner om sin bakgrund, sagt att han var föräldralös, en fattig kringdrivande luffare från landet. Det har gått rykten om att Dylan ljugit om allt möjligt om sin bakgrund. Nu avslöjade Emily Coleman att han egentligen var född av de 1963 högst levande föräldrarna, Aby och Beatty Zimmerman. De hade helt nyligen fått flygbiljetter tillsänt sig för att kunna lyssna på en av hans koncerter. Fakta drogs fram. Bob Dylan föddes 1941, fick namnet Robert Allen Zimmerman och kallades Bobby. Bakgrunden är judisk, från ryska och littauiska släktgrenar, och släktingar hade begett sig till USA undan förföljelser och för att få ett bättre liv. Fadern var affärsman och sålde hushållsmaskiner. Bobby bodde hos dem i en stad i Minnesota i 18 år. Även där fanns det antisemitiska stämningar. Dylan blev mycket upprörd över den avslöjande artikeln. Det var enligt Dalton början till en extremt fientlig inställning till pressen.

Bob Dylan ville inte fastna i en judisk väletablerad identitet. Vid ett tillfälle konverterade han till kristendomen, men det är osäkert hur länge han stannade i denna gemenskap. Inte heller ville han ha epitetet protestsångare. I hela livet har han sökt nya vägar, nya identiteter. Men amerikan vill han vara, om jag förstått David Dalton rätt.

Ingalill Eriksson