söndag 2 december 2018

Janne Schaffer, Mitt liv som Schaffer och Zingalongtime

___________________________________________________________________________

Janne Schaffer är välkänd gitarrvirtuos och kompositör. Han är en av Sveriges mest ansedda elgitarrister, som uppträder såväl som solist som gitarrist bakom andra artister, både på scen och som studiomusiker. Han har  cirka 5000 inspelningar bakom sig. Han har under sin karriär hunnit med uppdrag för bland andra ABBA, Toto, Bob Marley, samt för en uppsjö av svenska artister, bland andra Björn J:son Lindh och Ted Gärdestad, plus en gedigen solokarrär.

Janne Schaffer på Bokens Afton 6 december 2012

Janne Schaffer försökte sig på piano under skoltiden, men nådde ingen framgång. Det var först i och med att han bytte till gitarr som han på allvar började utvecklas musikaliskt. Sin första gitarr tillverkade han i träslöjden i skolan.

Det första band han hade bildade han redan under skoltiden med kamrater från Blackeberg (bland andra Ted Åström). Han spelade under 1960-talet även med artister som Gunnar Wiklund och Björn Skifs. Det ledde till arbete med än större artister, och han förekom som gitarrist på såväl Ted Gärdestads som Abbas skivor. 1982 bildade Schaffer Electric Banana Band tillsammans med Lasse Åberg och Klasse Möllberg, där han komponerade melodier till Åbergs texter. Gruppen hade enorma framgångar med låtar som 'Banankontakt', 'Olyckans sång' och 'Zwampen'. Janne Schaffer har fått flera utmärkelser, bland annat Albin Hagströms Minnespris 1999 samt Illis Quorum 2005.

Vid mogen ålder har nu Janne Schaffer kommit med sin biografi, 'Mitt liv som Schaffer', som är berättelsen om den blyge grabben från Blackeberg som fick spela med landets främsta artister som till exempel Cornelis Vreeswijk, Monika Törnell, Gunnar Wiklund, Björn Skifs och Jerry Williams. Men också med världsstjärnor som Abba, Stan Getz, Frank Zappa, Tina Turner, Neil Sedaka, Toto, Georgie Fame och Phil Collins.

Nu talar han äntligen ut, Sveriges främste gitarr­hjälte genom tiderna. Är det sant att han en gång spelade med en ung och okänd Bob Marley i ett pannrum utanför Stockholm? Att första gitarren gjordes i slöjden med hjälp av ett glödgat stuprör? Att Pink Floyd lånade hans förstärkare på Nalen? Att den berömda tungvrick­ningen är ett arv från mormor? Eller att en recensent en gång sågade hans version av Taubes Så skimrande var aldrig havet med orden "som avslutning spelade Janne Schaffer ett långsamt segt stycke"?
Den är en unik, inträngande, klarsynt, rolig, allvarlig och osminkad skildring av den svenska musikscenen under ett halvt sekel.

1980 ringde Lasse Åberg till Janne Schaffer och frågade om han ville vara med som zebra i ett djur­inspirerat popband. Janne sa ja - resten är historia!

Fröet till det som skulle komma att bli Electric Banana Band såddes redan 1976, då Lasse Åberg skapade barnprogramserien Trazan och Banarne.
Nu finns en kombinerad text- och sångbok med inbyggd spelare, Electric Banana Band Zingalongtime. Välj låt, tryck på knappen och rocka loss!
Sjung karaoke tillsammans med Electric Banana Band! 25 stycken kul och rockiga hits som "Banankontakt", "Zwampen" och "Min piraya Maja" finns i denna sångbok med digital spelare. Här finns också kul illustrationer av Lasse Åberg, fotografier, och en massa fakta om bandet. Janne Schaffer kommer att signera boken och dessutom sälja den till ett fantastiskt pris!

Electric Banana Band, med Lasse Åberg, Klasse Möllberg och Janne Schaffer som frontfigurer, har släppt ett stort antal plattor. Flera har sålt guld och platina.