måndag 8 maj 2017

Monica Gullman fortsätter att läsa böcker ur vårutgivningen

Marcus Birro, Lämna mig aldrig
Berättaren i boken har fått sparken från sitt jobb som lärare, han har legat med en av sina elever.

Han går hem och berättar för sin fru som blir nådastöten för det redan dåliga äktenskapet och skilsmässan är ett faktum. Rektorn på skolan hänger ut honom i media, drevet går. Något nytt lärarjobb kommer han aldrig att få.

Han flyttar in i en sunkig tvåa i en av Stockholms utkanter, hänger på barer, dricker sig redlös, lever på sparpengar som snart tar slut. Det svarta och destruktiva präglar denna bok. Han lever bara upp när han har de två barnen, som pappa duger han. Så träffar han Malin, en tjej med självskadeproblem, som tagit på sig skulden för att hennes bror tagit sitt liv. Två människor som delar samma svarta stråk? Kan de bygga ett liv tillsammans?

Birro är en omstridd och debatterad författare, som inte lämnar någon oberörd. Det svarta och mörka finns i alla hans böcker, jag har läst dem alla. Han är också en av Sveriges bästa sportjournalister, han brinner för italiensk ligafotboll och har fått flera priser för sitt engagemang.

4/5 i betyg

Majgull Axelsson, Ditt liv och mitt
En av Sveriges mest framgångsrika författare, som fick Augustpriset 1997 för boken Aprilhäxan. Hennes senaste bok, Jag heter inte Miriam, som kom 2014 blev en strålande succé.

Boken handlar om Märit som är på väg till Norrköping för att fira sin 70-årsdag med sin tvillingbror Jonas. Av en slump stiger hon av tåget i Lund, hon har inte varit där på 50 år och trodde att hon aldrig skulle återvända dit. Hon besöker en massgrav på Norra Kyrkogården, där ligger patienter från Vipeholm en anstalt för ”sinnesslöa” och där ligger hennes storebror Lars, ”TokLars”, vidundret, ”HaltelytteLars” begravd.

Hon känner att hon måste göra upp med det förflutna och blir ivrigt påhejad av sin tvillingsyster, som dog vid födseln, men som hela livet funnits I hennes huvud, hon kallar henne för ”Den Andra”. Så följer då berättelsen om en familj i trasor, alla bor i samma hus, den svärande och satiriske morfadern och den genuint elaka mormodern. Den undflyende pappan som fegt flyr ut till sin verkstad, mamman som bara tar hand om den sinnesslöe Lars, Jonas och Märit som hatar varandra. Bästa vännen Kajsa, som har en mamma med dåliga nerver och som åker ut och in på sjukhuset.

En stark och smärtsam berättelse om en systers sökande efter sanning och upprättelse, en roman om hat och hämnd, familjehemligheter och skuld.

Skriven med Majgull Axelssons fina språk och känsla för sina karaktärer, om godhet och ondska och varför livet blir som det blir.

4/5 i betyg

Christoffer Carlsson, Den tunna blå linjen
4:e och sista boken om poliskommissarie Leo Junker.

Hans bästa vän och ungdomskamrat är John Grimberg. Grim blev kriminell som vuxen och Leo polis. Trots detta finns vänskapen där och löper som en röd tråd genom alla fyra böcker. I den tunna luften, tar Grim kontakt med Leo. Grim är på rymmen från en frigång. Han vill att Leo rotar i ett 10-årigt gammalt mord på en prostituerad kvinna. Leo tar motvilligt på sig detta men upptäcker när han gräver att detta inte gått rätt till. Man har mörkat utredningen, viktiga dokument har försvunnit och spåren leder rätt in i polishuset. Leo får problem, han kan inte tala om för sina chefer att det är den efterspanade Grim som bett honom utreda, och någon person i Huset skyddas av en högt uppsatt chef i polisledningen.

Christoffer Carlssons serie om Leo Junker talar direkt till mitt deckarnördiga hjärta, välskriven, lekfull, kärleksfull mot genren, men också med en ambition att säga något om vårt samhälle. Jag har blivit så fäst vid karaktären Leo Junker, tråkigt att detta är den sista och avslutade boken i serien.

4/5 i betyg

Vängåvans kulturtant