måndag 15 maj 2017

Sara Löwestam, Grejen med substantiv

Sara Lövestam är författare, radioröst, krönikör och lärare. Hon skriver romaner både för barn, unga och vuxna. Och böcker för språknördar!

Vad är likheten mellan ett substantiv och en baguette? Hur säger man egentligen biceps i plural och varför kan inte vuxna människor ha ett sansat samtal om pronomen?

Det är ett par år sedan Grejen med verb slog ned i Sverige och gjorde succé både bland dem som älskar grammatik och dem som inte visste att de gjorde det. I uppföljaren Grejen med substantiv (och pronomen) finns allt en människa kan fundera över när det gäller substantiv (och pronomen). Använd den istället för en skolbok för att lära dig om numerus och bestämdhet, ta fram den på bussen för att liva upp dina medresenärer eller kryp upp i en fåtölj med en pralin och bara okynnesläs om grejen med substantiv! Och pronomen.

För att förklara något så att alla kan förstå, utan förkunskaper, måste man verkligen veta vad man pratar om. Det ger en rolig, lättläst bok, som är bildande i förbifarten.

Kouplan har blivit hemlös. Allt han äger finns nu i hans ryggsäck, och han måste hitta en plats som skyddar mot både regn och gränspoliser. Det är tufft, inte det ultimata tillfället att ta ett nytt uppdrag. Å andra sidan behöver han pengarna. I en villa i Bromma bor en kvinna, som misstänker att hennes man, Håkan, är otrogen. Ett rutinuppdrag för en detektiv men ju mer Kouplan upptäcker, desto mer förstår han att detta handlar om något helt annat. Något värre. Samtidigt som han nystar upp de alltmer mystiska trådarna kring Håkans förehavanden, försöker han reda upp sitt eget liv. Snart får han söka asyl igen och röra sig fritt på gatorna men det är inget mer än en andningspaus.

Luften är fri är en spännande och gripande berättelse om ett fall och en människas kamp för ett riktigt liv. Det är Sara Lövestams tredje bok om Kouplan.

Fakta om Sara Lövestam

Sara Lövestam är född 1980 och har arbetat som lärare, skribent och föreläsare. Hennes blogg fick tidigt stor uppmärksamhet av bland annat magasinet QX, som 2007 värvade henne som krönikör. Ett uppdrag som hon avslutade 2017. Sara är numera också känd som domare i tävlingsprogrammet Lantzkampen i P1 och i TV4 Nyhetsmorgons Språkakuten.

Våren 2009 vann hon tävlingen Bok-SM med sitt manus för debutromanen Udda. Sedan dess har hon utkommit med ytterligare sju romaner som alla har fått ett fantastiskt mottagande av läsare och recensenter. Med grammatikboken Grejen med verb nådde hon många nya språkintresserade läsare. Sommaren 2015 utkom hennes första ungdomsbok Som eld på Lilla Piratförlaget och året därpå skrev hon sin första barnbok, Skarven.

Bibliografi:
Grejen med substantiv (och pronomen), 2017
Luften är fri, 2016