onsdag 6 december 2017

Kjell Westö, Den svavelgula himlen

Kjell Westö är en av Finlands främsta författare. Han är mest känd för sina episka romaner som utspelar sig i Helsingfors, men han har även skrivit noveller, poesi, essäer och kolumner.

Westö debuterade som poet år 1986 och gav tre år senare ut sitt första prosaverk, Utslag och andra noveller, som blev en kritikerframgång och nominerades för Finlandiapriset. Westö gav prov på det som skulle bli hans starka sidor också i fortsättningen: en säker känsla för replikföring, miljöer och stämningar.

Med sin första roman Drakarna över Helsingfors (1996) gjorde Kjell Westö ett definitivt genombrott både hos den finlandssvenska och den finskspråkiga publiken. Romanerna Vådan av att vara Skrake (2000) och Lang (2002) nominerades för både Finlandiapriset och Nordiska Rådets pris, och Lang översattes till tretton språk. Med den fjärde romanen Där vi en gång gått (2006) blev Kjell Westö slutgiltigt en författare för hela den finska nationen. Romanen belönades med Finlandiapriset och blev en storsäljare både på svenska och finska. Den uppfördes som pjäs på Helsingfors stadsteater och blev även film och tv-serie. Romanen blev också Westös genombrott i Sverige.

Det mest karaktäristiska för Kjell Westös tidsfresker är hans sätt att låta historiska skeenden bäras upp av fragila och sårbara människor. Så också i den femte romanen Gå inte ensam ut i natten (2009) samt i den sjätte, Hägring 38 (2013). Liksom sina föregångare är Hägring 38 en Helsingforsroman, en epokskildring och en klasskildring. Romanen nominerades för Finlandiapriset och Augustpriset och belönades med Nordiska rådets litteraturpris år 2014. Boken fick även Sveriges Radios Romanpris och samma år, 2014, mottog Westö också det svenska Aniarapriset samt Samfundet De Nios Stora pris för sitt samlade författarskap.

Kjell Westös verk har till dags dato översatts till mer än 20 språk och han har fått pris av Svenska litteratursällskapet i Finland sju gånger.

Den svavelgula himlen är Westös sjunde roman och utkommer hösten 2017 på svenska, finska, norska och danska.

Och jag gick hemåt och tänkte att jag kanske måste skriva en berättelse trots allt. En berättelse inte bara om Stella och Alex och mig och våra föräldrar, utan också om barnen, om Sandi och Amir och Tommi Hjelt. Och jag tänkte att den berättelsen måste bli mycket sannare än de andra berättelserna jag skrivit. För att vi levde i den tid vi levde i. För att det finns mörker, och för att det finns ljus. Och så nästa motvilliga tanke: att i så fall skulle jag också tvingas möta ljuset och mörkret i mig själv.

Den svavelgula himlen spänner från det solblekta 1960-talet till vår mörka tid. En Helsingforspojke växer upp i skuggan av den välbärgade och mäktiga familjen Rabell, som har en ståtlig gård i närheten av hans föräldrars enkla sommarstuga. Pojken blir vän med den självsäkre Alex och får vistas nära familjen, som bär på hemligheter under den polerade ytan. Men han blir också förälskad i Alex lillasyster Stella Rabell. Deras band är starkt men relationen är skoningslös, och genom decennierna kretsar de två ständigt kring varandra utan att kunna välja eller välja bort kärleken, samtidigt som den stora världen förändras och tränger in i deras liv.

Det är en episk Helsingforsskildring om familjeband, kärlek och vänskap, men också en kritisk genomlysning av hur våra drömmar och minnen färgas av kön, klass och tidens gång. Här finns författarskapets alla signum och i romanen hörs ekon från Kjell Westös tidigare verk. Men laddningen är starkare och svärtan djupare än förr.

Recensioner
”Det kan sägas direkt. Samma år som Finland firar sitt 100-årsjubileum som självständig nation kommer höstens bästa svenska roman från Finland.” – Dagens Nyheter

"Fängslande och episkt av Kjell Westö". Läs recension i Expressen här.