måndag 22 januari 2018

Nora Roberts, Kidnapparen

Tonåriga Alice Bodine är trött på alla krav som hennes omhuldande familj ställer och på att ständigt jämföras med sin perfekta syster Maureen. På systerns bröllopsdag rymmer hon från familjens gård för att prova på ett liv i frihet. Två år senare återvänder hon ångerfull till sina hemtrakter. Men på vägen hem blir hon kidnappad och bortförd, och förlorar allt hopp om att någonsin återse sin familj igen.

Tjugofem år har gått. Maureen lever tillsammans med man och tre barn ett gott liv på familjens gård, men saknaden efter Alice och frågorna kring hennes försvinnande är ständigt närvarande. En dag hittas en medtagen och svårt misshandlad kvinna vid sidan av vägen. Kvinnan förs till sjukhus och visar sig vara den försvunna Alice. Nu börjar hennes långa väg till tillfrisknande, acceptans, läkande och förlåtelse. Samtidigt är hennes kidnappare på fri fot.

Nora Roberts böcker har sålt i över 500 miljoner exemplar över hela världen, varav närmare tre miljoner bara i Sverige. I USA påstår man att det var fjärde sekund säljs en bok som är skriven av henne. Hon har gett ut mer än 200 böcker, och hennes romaner kommer ut i 34 länder. Hon toppar ständigt bästsäljarlistorna i hemlandet USA, och cirka 182 veckor har hon legat på första plats. Nora Roberts är född 1950.

Det började med att hon som 29-årig hemmafru med två små barn blev avstängd från yttervärlden genom en våldsam snöstorm och då gjorde sitt första försök med en kort, romantisk roman. Hon gav ut åtskilliga sådana innan hon slog igenom med inbundna romaner. Under pseudonymen J.D. Robb ger hon ut lite mer science fiction-betonade spänningsromaner.

Hon är mycket disciplinerad, varje dag skriver hon nonstop från 9 på morgonen till 5 på eftermiddagen. Hon gör alltid mycket grundlig research inför sina böcker vad gäller miljöer och andra fakta. Hennes hjältinnor är starka, självständiga, intelligenta kvinnor - "annars är jag inte intresserad av att berätta deras historia", säger Nora Roberts. Romanerna kännetecknas också av kvicka dialoger, rapp humor och passionerad kärlek.

Nora har vunnit otaliga priser. Tidningen The New Yorker har kallat henne för "USA:s favoritromanförfattare".