torsdag 14 november 2013

Svenarne Jansson: Ordvändor

 “Och jag känner, jag är ganska nära gränsen till ett annat, bättre land Törs vi vandra över dit, min kära tveka inte, vi går hand i hand …”
ur Himmelstankar

Svenarne Jansson – med fast förankring i bokhandeln: Har arbetat med böcker, ord och texter hela livet. Tryckta, lästa, sålda, skrivna, berättade och sjungna – allt i en salig blandning. Yrkesverksam i Östersund, Sundsvall, Härnösand, Stockholm (Kista) och nu åter i Sundsvall. Driver bloggen Tidstypiskt – dikter ni inte visste att ni längtat efter…
Idag pensionerad, men med en liten tjänst kvar varje helg i en av Sveriges vackraste boklådor.





Recension 2013-11-13
Nu har jag läst min kollega Svenarne Janssons debutbok, Ordvändor
Svenarne har så länge jag kan minnas skrivit lyrik. Nu har han ställt samman sina dikter i en liten vacker bok på 71 sidor. Jag läser boken först snabbt, sedan sakta, lägger den åt sidan och läser sakta igen. 
Jag förundras över det finstämda språket, jag läser mellan raderna i boken om sorgen och smärtan men också om att det finns ett hopp trots allt svårt och tungt man drabbas av som människa. 
Han skriver fina små dikter om årstiderna som kommer och går, men också om den skrivkramp han drabbas av när orden inte riktigt vill komma i den ordning Svenarne önskar. 
Jag är en ovan lyrikläsare men jag blir berörd av dikterna jag läser och jag ger Svenarne fem av fem möjliga i min betygssättning. 
Läs och förundras!
Monica / Kulturtant på Vängåvans Bokhandel

För beställning se vår hemsida.

Inga kommentarer: